Många yngre upplever ensamhet

Så löd rubriken på aftonbladets hemsida.

jag känner att de inte är något nytt, jag menar visst, för 50, tillockmed 20 år sen stämmer de kanske inte. Men idag är de verkligen så. Anledningen tror jag är såklart, duh, samhällets krav och förväntningar. Samhällets stress på folk, vårt eget fel egentligen.
Jag tror att mycke bottnar i att du har aldrig tid att bara vara.
Jag känner mig som någon fjortis när jag skriver dehär, men jag gör de endå. Du har aldrig tid att vara ung, Du ska ha höga betyg på högstadiet för att komma in på ett bra gymnasie. Klara du inte högstadiet så har du minskat dina chanser extremt att komma längre än timanställd på något av de lokala ålderdomshem.
Du börjar högstadiet när du är 13 och slutar när du är 16. I denna åldern ska du ha bestämt vad du ska syssla med i resten av ditt liv. Om du inte väljer att sätta dig i enorma skulder som du måste betala tillbaka de närmsta 20 åren, för då kan du kanske plugga någon annat när du kommit på vad du vill göra.
När du sen börjar på gymnasiet så är du "vuxen" 16-17år gammal. Jobbar du inte hårt här så kan du lika bra söka till ålderdomshemmet direkt efter studenten för klarar du inte dig här så får du hoppas på att du får jobba på pappas företag.  eller såklart skuldsätta sig, vilket vilken 19åring som helst vill..?
jag kan fortsätta mina negativa tankar om skolan och samhället som jag nu känner för tillfället. De kanske bara är rastlöshet.
Om vu inte pratar om skolan så har du massa andra "krav", jag vet inte om jag ska säga att de är krav, för de är de verkligen inte, MEN vi lever i ett samhälle där om du har pengar så är du lycklig, då har du massor av vänner och problem? poow de finns inte. Du kan i princip köpa dig ifrån alla problem idag. De snackas aldrig om heder, respekt, kärlek eller ärlighet. Detta är sånt som är (enligt mig) otroligt viktigt, viktigare än pengar eller what ever.
De pratas aldrig positivt om dessa saker, hur viktigt de är att respektera varandra och oss själva. Hur otroligt lättare de blir med ärlighet. Känna och visa kärlek till varandra. Sånt som bygger karaktär. De  är alltid lättare att backa tillbaka, men att står upp för sig själv eller den lille mannen krävs mycke av en, men de kommer göra en mycke lyckligare än något annat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0